Om direct te starten met het beheren van uw website kunt u het beste de Start Wizard van Cpanel gebruiken.
Hiervoor dient u in te loggen in het Cpanel. Dit kunt u doen door de volgende stappen te volgen:
1. Inloggen in het klantensysteem van Goedkopewebhoster
2. Klik op "Webhosting" in de menubalk
3. Klik op "Bekijk details"
4. Klik op de knop "Inloggen Cpanel"
U kunt ook rechtstreeks inloggen met behulp van de gegevens die u heeft ontvangen in de "Nieuwe account informatie" email.
Zodra u voor de eerste keer ingelogt in het Cpanel zal het systeem middels een pop-up vragen of u de Start Wizard wilt uitvoeren. Klik hier op JA. Indien u deze melding heeft weggeklikt kunt u ook via het icoon Start Wizard beginnen.
Taal selecteren
De Wizard zal u als eerste vragen om uw gewenste taal te selecteren. Standaard staat deze ingestelt in het Nederlands, maar u kunt deze natuurlijk wijzigen.
Klik hierna op Continue / Volgende stap.
Inleiding tot Webhosting
Uw website bestaat uit een groep bestanden en directories, net als de documentenmap op uw thuiscomputer. Alleen kan in dit geval iedereen ter wereld een aantal van de bestanden bekijken. Om u een idee te geven hoe de directories en bestanden werken, zullen we een kijkje nemen in het bestandbeheer.
Hierboven kunt u een voorbeeld zien van de bestanden en directories in uw site. Er zijn drie grote directories die uw aandacht vereisen:
/home/uw_account/ - Dit is uw home directory. Al uw bestanden worden onder deze directory opgeslagen. Bestanden die rechtstreeks in deze directory worden geplaatst zullen niet zichtbaar zijn op het internet. U zult beginnen in uw home directory bij het verbinden met FTP, webdisk of bestandbeheer.
/home/uw_account/public_ftp/ - Dit is de directory gebruikt voor anonieme FTP-toegang. Bestanden in deze directory kunnen worden gedownload door iedereen indien anonieme FTP-toegang is ingeschakeld.
/home/uw_account/public_html/ (www)- De public_html directory bevat de bestanden voor uw site. Bestanden in public_html en subdirectories van public_html zullen bekeken kunnen worden door iedereen op het internet.. (/home/uw_account/www/ is dezelfde directory als /home/uw_account/public_html/).
Als iemand een directory in uw public_html zone bekijkt, dan zullen ze de indexpagina voor die directory zien. Bij het aanmaken van uw indexpagina moet u één van de volgende namen gebruiken (de eerste ervan die gevonden wordt zal getoond worden als de bezoeker geen specifieke pagina intypt in zijn URL).
index.html.varindex.htmindex.htmlindex.shtmlindex.xhtmlindex.wmlindex.perlindex.plindex.plxindex.pplindex.cgiindex.jspindex.jsindex.jpindex.php4index.php3index.phpindex.phtmldefault.htmdefault.htmlhome.htmindex.php5Default.htmlDefault.htmhome.html
Waarschuwing: Bij het toevoegen van bestanden aan uw site is het belangrijk dat u ze op de juiste plaats zet.
Bestanden ophalen van uw site
Om uw bezoekers de mogelijkheid te geven uw site te bezoeken, zult u meer bestanden moeten toevoegen. U kunt bestanden toevoegen door middel van bestandbeheer en de Web Disk.
Bestandbeheer
Met bestandbeheer kunt u bestanden in uw site bekijken en nieuwe bestanden uploaden of bestaande bestanden wijzigen. U kunt er toegang toe krijgen op het hoofdscherm van uw interface via de zone “Bestandbeheer”. In bestandbeheer kunt u klikken op om bestanden te uploaden naar uw site.
Webschijf
Als u veel bestanden tegelijkertijd moet verplaatsen, of ondervindt dat u heel vaak wijzigingen aanbrengt aan uw site, dan kunt u een webschijf instellen voor eenvoudige toegang tot uw site. Met een webschijf kunt u een link toevoegen op het bureaublad van uw lokale computer naar de bestanden op onze website. Dit wil zeggen dat u de bestanden op uw site kunt bekijken net zoals u dit zou doen op uw lokale computer. Het kan echter zijn dat de firewall instellingen van uw computer / modem dit verbieden. Hier kunnen wij helaas geen support op bieden.
FTP accounts
U kunt FTP gebruiken om bestanden te uploaden naar uw site. U kunt inloggen met de gegevens die u heeft ontvangen in de "Nieuwe account informatie" email. U zult een FTP-client moeten downloaden die werkt met uw besturingssysteem zodat u verbinding kunt maken met deze account. U kunt bijvoorbeeld Filezilla downloaden. Voor meer uitleg oveer het gebruik van Filezilla klik hier.
Instellen nieuwe e-mailaccount
U zult een e-mailaccount moeten aanmaken op uw domein zodat u e-mail kunt ontvangen van klanten of andere bezoekers op uw domein. U kunt de functie E-mailaccounts gebruiken op de hoofdpagina van uw cpanel om e-mailaccounts toe te voegen. Meer uitleg hierover vindt u ook in het hoofdstuk E-mail van de handleiding.
Web Mail
Met Webmail kunt u uw e-mail checken vanuit een webbrowser in de plaats van een desktop e-mail toepassing zoals Outlook Express of Thunderbird. Dit wil zeggen dat u uw e-mail kunt checken vanop eender welke locatie. Zorg ervoor dat u afmeldt na het checken van uw e-mail op publieke computers zodat andere mensen uw e-mail niet kunnen lezen.